Wanneer je op Facebook je timeline doorscrolt is het je vast al regelmatig opgevallen: het bliksem-icoontje bij een artikel, wat aanduidt dat het artikel niet alleen sneller laadt, maar ook in de vertrouwde omgeving van de Facebook-app te lezen is. Het kan veel vertrouwen geven aan je klanten, maar er wordt ook regelmatig aangegeven dat het leidt tot minder conversie omdat (nieuwe) bezoekers nog niet op jouw site en dus nog niet in jouw zorgvuldig ingerichte funnel zitten. Vandaar dat er een sterke verdeling is tussen bedrijven die wél en bedrijven die niet kiezen voor Instant Articles. Is het een uitkomst of een valkuil voor jouw business?

Met Instant Articles open je een wereld van gebruiksgemak. Het is mogelijk om je artikelen te downloaden in de omgeving van Facebook zodat deze klaar staan voor de lezer die door hun timeline scrolt, vergelijkbaar met Google’s AMP. Het artikel vervolgens in een halve seconde geladen en wordt in een relatief uniforme omgeving getoond, die licht aan te passen valt naar de huisstijl van jouw business. De uniformiteit is hierin een voordeel en een nadeel; het biedt de lezers overzicht omdat zij deze lay-out al gewend zijn, maar het zorgt er ook voor dat je minder van jouw (neuro)marketingtrucjes kan toepassen die je misschien in je eigen site en blogpagina hebt verwerkt. Voordat ik doorneem of dit voor jouw business verstandig is, neem ik je eerst even mee met hoe Instant Articles in de praktijk werkt. 

Facebook kiest zijn klanten

Instant Articles is niet iets wat je zomaar aan of uit zet. Er gaat een heel sollicitatieproces aan vooraf. Ten eerste moet je 10 artikelen in je database hebben staan en deze bij Facebook insturen ter beoordeling. Facebook zal dan 2 weken later laten weten of je geslaagd bent. Zo niet, dan moet je je artikelen aanpassen en opnieuw inleveren. Vaak ligt dit dan aan de vormgeving en codering van je artikelen. Mocht je wel slagen, dan gaan die tien artikelen direct online als Instant Article en zal dan vanaf dat punt ook gebeuren met al je toekomstige artikelen.

Om het makkelijker te maken om je artikelen in te dienen bij Facebook, zijn er een aantal simpele manieren om dit automatisch te laten doen. Zo is er een CMS-plugin voor WordPress die de artikelen automatisch de correcte mark-up meegeeft alvorens het bij Facebook in te dienen. (Dit werkt ook voor de 10 productieartikelen die het “sollicitatieproces” bij Facebook vormen! Op die manier regelt de plugin het zware werk voor je, terwijl jij artikelen blijft produceren.) Daarnaast is er ook altijd nog een mogelijkheid om je RSS-feed aan te sluiten op Facebook, waardoor het op die manier binnengehaald wordt. Het nadeel hiervan is wel dat je zelf de correcte mark-up moet meegeven aan je RSS-feed.

Wanneer is het een verstandige keuze?

Wat je concreet aan je lezers biedt, is een snellere, meer vloeiende ervaring die er voor kan zorgen dat je artikelen net iets vaker aangeklikt worden omdat het een lagere drempel biedt dan doorklikken naar een browser (vooral op langzame smartphones). Daarnaast kan het ook een stukje vertrouwen meegeven, omdat de lezer weet dat hij of zij niet naar een (potentieel schadelijke) site wordt doorgeleid, maar in de vertrouwde en veilige omgeving van Facebook blijft.

Het nadeel is, zoals gezegd, dat de engagement en mogelijkheden tot personalisatie van de vormgeving beperkt zijn. Dit kan er voor zorgen dat er minder snel op links in het artikel geklikt wordt en er minder snel contact met jou als ondernemer wordt gezocht. Je moet dus de afweging maken of het toegankelijker maken van je teksten, de vermindering in engagement en conversie waard is. Uiteraard kun je altijd nog wisselen tussen de twee!

Ik ben benieuwd of jij voorstander bent van Instant Articles of dat je gelooft dat het een business geen goed doet om van deze methode gebruik te maken. Laat het weten in de reacties hieronder of via social media (Instagram en Facebook). Wil je meer informatie over wat wij samen voor jouw business kunnen betekenen? Laat een berichtje achter op de contactpagina en we kijken samen welke stappen we kunnen zetten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.