Je kent het wel. Je bent op zondagmiddag klaar met het huis schoonmaken, de brunch is weer opgeruimd en je zit lekker languit op de bank. Maar dan bedenk je je opeens: ik heb eigenlijk geen idee hoe laat de Formule 1 vanmiddag begint! Of: tot hoe laat is de supermarkt open op zondag? Je opent snel je telefoon en Googlet het. Deze momenten heten bij Google micro-moments en ze gaan een hele, hele grote rol spelen in 2017.

2017 wordt het jaar van de micro-moments. Tenminste, als je het aan Google vraagt. Eerst een beetje achtergrondinformatie. Micro-moments zijn de momenten waarop je snel informatie zoekt via een mobiel apparaat. De vier categorieën die Google hierin hanteert zijn:

  • I-want-to-know
    Dit zijn de momenten waarop een consument concreet op zoek is naar informatie, zoals de twee voorbeelden die ik in de inleiding noemde.
  • I-want-to-go
    Dit omvat alle lokale informatie, zoals de openingstijden van een lokale winkel, diens voorraad of het adres.
  • I-want-to-do
    “Ik wil vanmiddag paintballen” en “Ik wil op reis” zijn mooie I-want-to-do momenten. De intentie om iets te doen is er al, maar er is nog geen locatie of bedrijf gekozen.
  • I-want-to-buy
    Dit zijn de belangrijkste momenten voor een bedrijf, omdat de koopintentie er al is. Nu beslist de consument alleen nog waar de aankoop plaatsvindt. Het helpt hier om snelle levertijden te kunnen beloven, aangezien de klant het liefst op het moment zelf geholpen is.

De cijfers

De gemiddelde smartphone-sessie duurt slechts 70 seconden. Wij spenderen gemiddeld 177 minuten per dag met onze telefoon. Dat is ongeveer 150 keer per dag dat wij onze smartphone oppakken, uit onze broekzak halen of uit onze tas vissen, om hem vervolgens een ruime minuut later weer terug te stoppen en binnen de kortste keren dit proces weer te herhalen.

In de Verenigde Staten is er in 2016 een stijging van 20% geweest in het aandeel van mobiele sessies. Maar ook een daling van 18% in de gespendeerde tijd op de websites. En daar tegenover een stijging van 29% in mobiele conversies. Conclusie? De mobiele e-commerce markt is een sprint geworden. Mensen vinden hun producten vaker mobiel, vinden ze sneller en zijn ook vaker bereid tot kopen wanneer ze snel hun product vinden. Omdat ze op dát moment, op díe plek iets van je willen kopen. En als jij dat kan faciliteren, ben je binnen.

Daarentegen betekent dit ook dat, als jij dat níet kan faciliteren, de klant net zo lief naar een concurrent loopt. 65% van de consumenten geeft aan dat zij op zoek zijn naar de meest relevante informatie, ongeacht welk merk of bedrijf het voorziet. Dat betekent concreet dus dat het hen geen moer uitmaakt of ze een kersttrui bij C&A, H&M of de Bijenkorf kopen, als het maar een mooie kersttrui is en ze het snel kunnen vinden (en het liefst snel thuis hebben). Of, om het voorbeeld aan te houden, dat het ze geen moer uitmaakt of zij de tijden van de Grand Prix bij RTL, Ziggo Sport of GP Update lezen. Als zij maar direct weten hoe laat hun tv aan moet en op welk kanaal.

Word koning(in) van de micro-moments

Daarom is het van levensbelang er dan te zijn, om relevant te zijn en om snel te zijn. Elke seconde dat er gewacht moet worden is er eentje te veel. Met de introductie van Facebooks Instant Articles en Googles AMP (hierover binnenkort meer) is eens te meer duidelijk geworden dat content anno 2017 simpel, relevant en snel moet zijn. Bewaar de vormgeving en animaties maar voor de desktop-sessies. Maar dat roept de vraag op: hoe zorg je dat je er bent?

1. Onderzoek je keywords

Simpel doch noodzakelijk. Typ eens een aantal keywords in waarvan jij denkt dat een consument in the heat of the moment ze zou invoeren. Dat is misschien niet “hotel in utrecht tijdens kerst”, maar “hotel utrecht”. Niet “taxibedrijf haarlem goedkoop”, maar “taxi”. Of juist andersom. Varieer met je zoektermen en probeer te selecteren welke relevant zijn voor jouw micro-moments.

2. Analyseer de resultaten

Onderzoek of jij scoort op de keywords (en dus de micro-moments) waarop jij wil scoren. Lukt dat? Probeer er dan zo veel mogelijk uit te halen. Nog niet? Doe er dan alles aan om de gap te dichten met de concurrentie die “er wel is”.

3. Ga aan de slag met een verbeterplan

Dit kan in het geval van de gap met een SEO/SEA-strategie. Als je al hoog scoort, organisch of betaald, probeer dan de conversie te optimaliseren. Speel in op de behoefte van een consument in een micro-moment. Direct boeken, geen poespas, geen mooie vormgeving of animaties. Geen pop-ups met aanbiedingen. Jouw core-business, met een duidelijke prijs, USP’s en bestel-knop. Meer niet.

Dit is nog maar het tipje van de ijsberg van de zaken die in 2017 voor een succesvolle SEO-strategie kunnen zorgen. Maar aangezien Google deze al verklapt heeft; doe er je voordeel mee. Wil je meer weten over micro-moments of lezen waar al deze cijfers vandaan komen, bekijk dan de PDF van Google of de bijbehorende website over micro-moments.
Zoek je advies of tips voor je SEO-strategie komend jaar? Laat het weten, dan kijken we samen naar je bedrijf en sta je binnen de kortste keren klaar voor al je klanten in nood.

 

Lees meer interessante posts over dit onderwerp:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.