Met Google’s nieuwe RankBrain update wil de zoekmachine de volgende stap zetten in zijn ontwikkeling: Google wordt slim. Dit betekent nog niet dat Google de zoekopdracht die jij in je hoofd had, voor je uitvoert zo snel als je Google opent (al kan dit niet lang meer op zich laten wachten), maar dit betekent dat Google op een nieuwe manier omgaat met de zoekresultaten. En dan specifiek het scannen van je website. 

Google RankBrain introduceert een nieuw aspect aan het indexeren van websites. Niet alleen wordt er nu gekeken naar (synoniemen voor) de exacte zoekwoorden, maar de (onderliggende) vraag van je zoekopdracht wordt beantwoord. Dat wil zeggen: als je Google laat zoeken naar “gele trui”, is de kans groter dat hij dit resultaat laat zien wanneer jij bekend staat als wielerfanaat en dit resultaat, als je het gewoon koud hebt. Google gaat als “mens” de pagina indexeren, maar dat is nog niet alles.

RankBrain’s Machine Learning – Elke dag slimmer

Naast de verbetering die nu toegepast is, gaat Google zichzelf ook scherp houden. Het systeem past nu Machine Learning toe om te leren van zijn eigen fouten en ervaringen en zo elke dag een betere, slimmere zoekmachine te worden. Dit is deel van Google’s nieuwste stap om zich van zoekmachine tot digitale persoonlijk assistent om te toveren.

Waardevolle content = key

Op dit moment beschouwt RankBrain honderden verschillende factoren om een zo compleet mogelijk beeld van de waarde van je webpagina voor de bezoeker in te schatten. En die waarde is waar het om draait in deze update. De pagina moet waarde toevoegen ten opzichte van de concurrentie. De bewuste informatie die er op de pagina vertoond wordt, is vast op meerdere pagina’s te vinden. Maar waarom zou de bezoeker naar jouw pagina gaan, in plaats van die van je concurrentie? “Ouderwetse” SEO-factoren als een snelle pagina, weinig redirects en goed keywordgebruik zullen een belangrijke rol blijven spelen, maar meer dan ooit moet je content menselijk zijn, wil de robot Google het waarderen.

Yoast update: moeten SEO-tools zich aanpassen aan dit algoritme?

De vraag die dit opwerpt is: moeten SEO-helpers als Yoast SEO zich aanpassen aan deze nieuwe SEO-insteek? Op dit moment wordt je content door deze tools vooral afgerekend op keywordgebruik, waar een eventueel lagere score op dit aspect nu beter is, als het artikel maar menselijk blijft. Yoast blijft een uiterst nuttige plugin, maar let er op dat je niet te veel in robot-SEO blijft hangen. We zijn allemaal maar mensen, zelfs Google.

 

Lees meer interessante posts over dit onderwerp:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.