Nu het er toch wel op gaat lijken dat de Corona-pandemie en alle (zakelijke) gevolgen tot minimaal medio 2021 zullen gaan voortduren (en misschien nog wel veel langer), wordt het tijd om te gaan kijken naar hoe wij als bedrijven daar op in kunnen spelen. Welke trends worden er nu al voorzien en waar kunnen we nog van leren om volgend jaar beter voorbereid in te gaan? Hieronder noem ik een aantal van de belangrijkste dingen die ik voorbij hoor komen en zelf voorzie!

  • Instagram wordt hèt shopping-kanaal. Tenminste, als het aan de mensen bij Facebook ligt. Je kunt er inmiddels niet meer omheen nadat afgelopen maand de grote design-update doorgekomen is bij Instagram. Onderin het scherm vindt je niet meer het hartje, waar je nieuwe volgers, likes en andere belangrijke bevestiging vindt, maar je zal daar nu op een winkelmandje tikken die je naar de Instagram-shopping pagina leidt. Niet geheel toevallig ook, dat dat icoontje daar geplaatst is, als je het mij vraagt, maar goed. Op deze pagina zie je de artikelen die aangeboden worden door de accounts die je volgt en soort gelijke accounts (viva la algoritme), waardoor je een soort shop-in-shop-idee creëert. Ik zeg dat, omdat je de transactie kan voltooien zonder ooit Instagram te verlaten.  
Screenshot van Instagram 2021 Shopping pagina
Hier een screenshot van hoe mijn Shoppingpagina er uit ziet. Allemaal #nospon uiteraard!

Je kunt deze transacties dus voltooien zonder de app ooit te verlaten, door je creditcardgegevens eenmalig in te voeren. Daarna zal Facebook/Instagram dit onthouden, waardoor jij of je klanten met een handjevol clicks een product dat op hun feed voorbijkomt, thuis kunnen laten sturen en door kunnen scrollen naar de foto’s van de nieuwe labrador van hun nichtje.

  • IGTV blijft, Reels sluit aan. Het feit dat Instagram Reels nu steeds populairder worden en zich stevig naast TikTok aan het vestigen is, betekent niet dat IGTV zijn positie aan het verliezen is. IGTV geeft gebruikers en businesses de kans (high-quality) videocontent te plaatsen van 10 minuten tot een uur. Hier heb je dus de kans om content te plaatsen zoals aftermovies, promovideo’s en andere video’s die je anders bijvoorbeeld op je Facebookpagina of YouTube zou posten. Reels biedt een heel ander concept. Snack-sized video’s die de doelgroep <25 meer aanspreken. Is jouw bedrijf betrokken bij deze doelgroep? Overweeg dan eens wat video’s daar te posten! Maar zoals altijd, zorg dat je de plank niet misslaat. Niemand wil een Reel zien van hun vader die mee probeert te praten met hun vrienden… 
  • Inspireer de mensen thuis. Mensen kunnen op dit moment niet altijd bij jouw zaak langskomen. Een idee om de spirit wel te laten leven bij jouw doelgroep is een inzicht bieden in hoe jouw propositie werkt: denk aan een how-to of een tutorial over het thuis maken van jouw producten! Is dat te lastig? Inspireer mensen dan om te gaan klussen, of recepten rondom jouw producten te maken, zoals @Oreo dat doet:
Oreo deelt recepten, vaak gemaakt door fans, met geweldige foto’s over hoe je creatief kunt worden met hun koekjes. UGC én coronaproof!
  • User. Generated. Content. Als je veel marketingblogs volgt, zul je waarschijnlijk al doodgegooid worden met “UGC”, ofwel user-generated content. Een mooi Engels woord voor het recyclen van foto’s, video’s en tekst die merkfans, klanten of andere volgers maken van/over jouw producten of diensten. Maar er is wel degelijk een reden dat deze term zo vaak voorbijkomt. Niet alleen is het heel makkelijk (minder tijd is meer winnen!), maar het geeft ook een bevestiging aan de belangrijkste doelgroep die je hebt: de mensen die zonder stimulatie of vergoeding posts maken over jouw bedrijf. In het voorbeeld hierboven, zie je dat Oreo merkfan @elleshungry als het ware beloont met een podium op hun account. Daardoor zien ruim 3 miljoen mensen dat @elleshungry enorm mooie foto’s kan maken en al zou maar één procent op haar account klikken en daar 10 procent van als volger aanblijven, dan nog wint Elle 3100 volgers door deze repost. Dat is toch een flinke bonus op de 22,9 duizend die zij nu heeft.

    Hierdoor wordt het posten van UGC een soort win-win-win tussen jou, de fan en jouw publiek, omdat iedereen er op hun eigen manier rijker van wordt. Was je nog niet om? Dan ben je dat hopelijk nu!
  • Hou de foto’s puur – maak de graphics uniek. Tot slot een designtrend voor het aankomende jaar, wanneer het aankomt op de looks van de content die je post. Volgens de experts bij Later zal het beeld komend jaar iets tegenstrijdig zijn. De foto’s zullen minder overdreven bewerkt zijn, hooguit een kleine tweak in het contrast of de kleurverzadiging. Daarentegen zullen de graphics en tekstposts echt uit het scherm springen. Van kleurrijke gradients tot retro 90’s templates zoals @themayfairgroup gebruikt:

Kortom: er is weer genoeg nieuw in 2021, maar veel van de basisregels blijven gelden. Wil jij een persoonlijk (Zoom)gesprek over hoe jij je social media naar het volgende niveau kan tillen volgend jaar?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *