Instagram begint een steeds belangrijkere speler te worden in de wereld van social media en online marketing. Nu de mogelijkheid om je posts op te slaan in Highlights en daarmee “pagina’s” in je Instagramprofiel te creëren gelanceerd is, springen steeds meer bedrijven in op de mogelijkheid om van Instagram hun nieuwe homepage te maken. Niet gek, als je nagaat dat Instagram inmiddels social media als Facebook en Snapchat voorbij geschoten is qua dagelijkse gebruikers (bron). Elke maand komen er nieuwe features uit voor de fervente gebruikers van het platform en recentelijk is de mogelijkheid om automatisch ingeplande posts te plaatsen daar bij gekomen. Wat houdt deze nieuwe feature in en nog belangrijker; is het altijd een goed idee om deze posts te gebruiken? Hieronder neem ik een praktijkvoorbeeld door en beantwoord ik deze vragen!
Waarom je met Instagram scheduling efficiënter kan werken
De nieuwe scheduling-feature, ofwel het inplannen van je posts zodat Instagram ze automatisch voor je plaatst, is een handige nieuwe feature voor veel gebruikers. Voor elke gebruiker met een Instagram business account is het inmiddels mogelijk om via een app van een derde partij (bijvoorbeeld Later) posts in te plannen in de toekomst, inclusief captions en relevante hashtags. Dit kan een heleboel tijd schelen, als je bijvoorbeeld meerdere posts per week plaatst of een moment van inspiratie hebt en meerdere posts op rij wil bedenken. Een klein uur doorwerken kan resulteren in een strak opgezette Instagramplanning voor de komende 6 weken. In plaats van dat je elke post apart moet maken en op je smartphone moet voorzien van de beste captions en hashtags, is het makkelijk te doen vanaf je laptop waar je alles overzichtelijk naast elkaar hebt en je huisstijl makkelijk kan doortrekken.
Veel van de tools die je helpen om deze planning te maken, hebben ook een mogelijkheid tot het analyseren van je views, engagement en eventueel zelfs om de beste tijd om te posten aan te geven. Al deze functies tezamen brengt een mooi compleet pakket waar elke gebruiker, privé, influencer of bedrijf, baat bij kan hebben.
“Klinkt ideaal… Waarom heb je er dan iets tegen?”
In principe zijn het tools als dit die je dagen veel efficiënter in kunnen delen. Er is alleen één klein detail waardoor ik zeg: laat je posts nooit automatisch plaatsen! Het is namelijk niet mogelijk om vooraf partners, sponsors, bedrijven, personen of andere VIP’s in je foto te taggen, wanneer je deze aan het inplannen bent. Natuurlijk kun je dit later nog doen, maar dan is het piekmoment voor je bereik al weg. Er zijn twee belangrijke aspecten van het Instagram-algoritme die hieraan bijdragen:
- Instagram houdt van verse posts – Nadat er begin dit kalenderjaar veel kritiek kwam op Instagram omdat zij veel oude (ouder dan een week) posts toonde aan volgers, is het algoritme aangepast om nieuwere posts meer aandacht te geven. Dat betekent in dit geval dat je zo snel mogelijk de likes op je foto wil verzamelen, voordat de post “oud” wordt. Wanneer je andere gebruikers tagt in je foto, krijgen niet alleen zij hem te zien, maar is de kans ook veel groter dat hun volgers jouw post in hun “Explore” pagina te zien krijgen. Dubbel meer exposure dus!
- Instagram houdt er van als je alle functies benut – Al je posts en Stories zullen aan meer mensen getoond worden wanneer je veel van Instagram’s (extra) functies gebruikt. Dit betekent het taggen van gebruikers in en het toevoegen van een locatie aan je posts en zeker ook het gebruiken van hashtags, locaties en tags in Stories. Kort samengevat: als jij aan je volgers laat zien wat je allemaal kan met Instagram, zal het platform je er voor belonen in de vorm van exposure!
Daarom raad ik aan om zo veel mogelijk de ouderwetse notificaties in te schakelen wanneer je posts inplant. Daardoor kun je er voor zorgen dat al je tags, locaties en hashtags op orde zijn voordat de post online gaat en perfect moet zijn. Het kan sowieso weinig kwaad om alles nog eens fris door te lezen, toch?